Sunday, March 7, 2010

Tagasiside – tšempionide eine

Käisin kunagi Ave Eero Tagasiside koolitusel, mis sellist nime kandis. Suurepäraselt sõnastatud mu meelest!
Jah, “Õnnelik on see, kes enda laitmist kuuldes võtab seda enda parandamiseks kasutada” on öelnud  ka Shakespeare.

Tagasiside on minu jaoks alati olnud huvitav teema. Olen sel teemal iseennast huviga jälginud ja inimestega tuliseid vaidlusi pidanud teemal, kas üldse tohiks teistele tagasisidet anda või pigem mitte. N.ö. vastaste seisukoht on peamiselt, et tagasiside on hinnang.  Mina aga seda nii üldse ei näe. Minu seisukoht on, et tagasiside andmine ja selle kvaliteet oleneb meie taotlusest – kas me soovime inimest tunnustada ja teda toetada tema enesearengu teel, aidata tal arenguvõimalusi näha (läbi andja silmade!) või talle n.ö. “ära teha”.
Mõistan, et tagasisidet anda ja ammugi vastu võtta ei oska me sugugi sageli. Emotsioonid, emotsioonid :)) tingituna meie ürgsest hirmust, et meid ei armastata, me pole piisavalt head…
Vastupidi minu meelest! Need, kes  meile tagasisidet annavad, teevad seda just hoolimisest ja armastusest. Ja usun, et me oleme alati piisavalt head:)
Nagu ma ka enesetõhususest rääkivas postituses ütlesin: “Liigne eneseanalüüs võib viia psühholoogiliste häireteni. Ära otsi täiust, ole Sina ise :)
Usun, et mind armastatakse sellisena, nagu ma olen valinud olla!
Sind ka:)
Tagasiside on toetus sellel teel.

Aga sugugi mitte sellest ei tahtnud ma taas rääkida:)
Pigem hoopis sellest, et kuna järgmisel nädalavahetusel on meil Tartus JCI kevadine Balti Konverents "Pimp Yourself!", siis seekordne suurepärane  korraldamistöö eeldab sõprade-tuttavate seas läbi viia ühe enesekohase küsitluse. Tegin selle Erik Allase eeskujul Google.docsi küsitlusena. Pistsin selle sotsiaalmeedia lipulaeva Facebook`i ja meilisin sõpradele.

Google Docsis tehtav küsimustik on lihtne koostada ja imelihtne vastata.
Tagasiside küsitluse puhul on selle eelis, et vastaja teab, et Sa ei näe, kes missuguseid vastused annab (Vastused aga ise on nähtavad nii excelis kui graafiliselt. Super!)
Anonüümsus annab inimestele võimaluse aus olla. Sest tagasiside küsimise juures on enamasti nõrk koht see, et näo ees valdav osa inimesi ei ole ausad. Enamasti on nad lihtsalt… „kenad“.  Aga see on ka paras julgustükk öelda inimeselt otse välja, mis Sinu arvates on tema arenguvõimalused. Suur osa inimesi võtab seda rünnakuna ja vastab samaga.

make face at boss

Vaadates neid töölehel skaalal etteantud omadusi, siis tundsin isegi kerge kahetsustundega, et mul ei ole tegelikult väga vahet, kuidas mulle vastatakse. See mulle ei anna oluliselt infot juurde -küsimustik on piisavalt ebaterviklik, et teiste vaatest enda kohta mingit pilti saada. Ja pealegi – ma tean päris hästi oma nõrku kohti sellel skaalal.
Hihii… Ja ma ei pea üldse väga oluliseks neid, mis siin toodud,  muuta.  Keskendun oma tugevustele. Väga hästi ütles Percy sõber filmis “Perry Jackson ja Olümplased: Välguvaras”, kui Percy kurtis sõbrale nõrka keskendumisvõimet: “ See näitab Sinu võimet olla tugev teisel skaala osal – kiiresti ümberlülituma, kiiresti reageerima ja tegutsema.”

Küll aga on selles küsimustikus äärmiselt tänuväärsed hästi koostatud avatud küsimused:

  1. Kuidas tutvustaksid mind teistele?
  2. Millistes küsimustes Sa küsiksid nõu minult?
  3. Millise soovituse mulle enese arendamiseks annad?

Just siit saab hindamatut infot ja tagasisidet!

“Igatahes on kogu see algatus äärmiselt tänuväärne!”, mõtlen ma, vastates jälle uutele ja uutele jci-kate tagasisidelehtedele.
Niisiis, kui soovid minu kohta küsimustikku täita, siis leiad selle siit lingi alt!

Neile, kes aga soovivad ise teha Google.docsis mingit huvitavat küsimustikku veebivormina, siis panin siia kokku väikesed näpunäited:

Kui oled oma Google Accounti sisse loginud (mina lähen sinna enamasti maili kaudu), siis võta lahti dokumentide jaotus:

00
Sealt vali: Create New> Form

1
Esimesel lehel, mis avaneb, täida ära küsitluse pealkiri ja omapoolne info:
2

Nagu ülaloleval pildil näha, valisin ma selle küsimustiku tüübiks grid. See annab võimaluse panna vastused skaalale, kõik ühe küsimuse alla.

Columni labelitesse saad kirjutada skaala. Meil oli see 1st 5ni.
Row labelitesse kirjutasin valdkonnad, milles tuli end hinnata lasta:
3
Kuna peale valikvastuste olid ka avatud küsimused, siis kasutasin nende jaoks Paragraph Texti.
Uue küsimuse jaoks võta: Add new item > ja see tüüp, mida soovid kasutada.
Kui Sa ei tea, siis katseta:) Siin saab kõike muuta!

5
6

Lehe allosas saad määrata, kas seda küsimust on kohustuslik täita või võib selle vahele jätta. Linnuta vastavalt.

Lehekülje ülalt paremast nurgast Add Itemi kõrval on teemavalik: Theme. Siit saad  valida lehekülje kujunduse.

4
Peale teemavalikut, klikkides oma küsitluslehe allservas antud lingil, näed küsitluse eelvaadet.
10
See avaneb uues aknas (mul oli mingi “sunset"-theme”, tjahh.. teemavalik on küll suht niru):

7

Enne kui küsitluse laialisaatmiseks lingi võtad, määra ära tekst, mis vastaja saab peale küsitluse täitmist: More action> Edit confirmation:

Untitled8

Ja kirjuta siia selline tekst, nagu Sulle vastuseks meeldib:

9

Sinu valik on, kas lased ka teistel vastuseid näha või mitte. Selleks linnuta vastav koht kasti all.

Küsitluse saad saata inimestele mailiga, valides “Email this form” või võttes lingi “More actions> Embed” alt.

Ja ongi valmis! Lihtne:)
Oleks ometi rohkem selliste lihtsate asjade kohta eestikeelseid juhendeid, mõtlen ma vahest… :)) Või et oskaks ma neid leida :))

1 comment:

  1. Google Docsi küsimustik teeb ise ka analüüsi ära (https://spreadsheets.google.com/viewanalytics?formkey=dGFUcS1NRXBQdjczaWxHajFHU2FfeGc6MA).

    Sealt on näha, kui vahvad käärid arvamustes võivad tekkida. Ja see on täiesti OK – eks erinevad inimesed näevadki mu erinevaid nägusid :P
    Nt “Aeg-ajalt liiga positiivne. Võiks natuke "karmim" olla :-)” vs “Kuula rohkem inimesi. Proovi vältida teravate märkuste tegemist.”

    Selle peale kirjutas aga üks hää meestuttav: “See näitab ideaalselt ära, et teiste tagasiside ei ole alati abiks. Kui sina ei kuula, kes siis veel kuulab?”

    ReplyDelete