Wednesday, March 24, 2010

Nobody can be taught to see


Käisin märtsi lõpus neljandat korda vaatamas filmi “Avatar”.
Ma ei ole kunagi ühtegi filmi käinud kinos mitu korda vaatamas. Isegi kahte korda pole varem. Mõju läheb iga kord… sügavamaks.  Raymondiga käisime üks kord koos vaatamas, koos mu sõpradega ja ta rääkis juba pikemat aega, et “läheme veel Avatari vaatama!”. Läksime siis kõik koos. Sylvia nägi esimest korda. Ma arvasin, et ega ta sellest filmist lõpuni aru ei saa ja et algus on kindlasti talle liiga keeruline. Aga tema sai oma info hoopis mujalt kui subtiitritest – kehakeelest, näoilmetest. Sikutas mind ühel hetkel varrukast ja ütles: “Emme mulle tundub, et nad on teineteisesse armunud. Ja see teine mees on vist armukade”. Ja muidugi nuttis lohutamatult, kui nägi, kuidas puid lõhuti ja kuidas loomad sõjas haiget said. Ja õhkas vaimustusest, kui Pandorat kattis öö ja kogu loodus helendama lõi. “Ma tahaks ka seal elada…!” 


Ja see muusika! Kutsub kaasa, paneb hinge lendama! Ma pean vist käe valgeks saama ja endale Amazonist Avatari Soundtracki plaadi soetama :)


Mõned päevad peale filmi ütles Sylvia: “Emme, ma muudkui mõtlen sellest Avatarist”. “Jah, mina ka” vastasin talle. Tõepoolest, mu mõtted jooksevad muudkui erinevatele katketele sellest filmist. Pean ütlema, et peategelases, JakeSullys, on palju seda, mida ma inimeses imetlen ja hindan. Võibolla just seetõttu ma olen märganud end temaga samastamas. Kuigi võiks ju hoopis Neytiriga, selle targa, võluva ja naiseliku olendiga. ;)

Lastega peale filmi arutades, mis kellelgi kumama jäi, tuli välja järgmine:
* Tee nii nagu ise õigeks pead, mitte nii nagu öeldakse. Kui Jake oleks teise, kes teda kogu aeg tagasi tõmbasid, kuulanud, ei oleks miskit suurt sündinud. Ise otsustad, ise vastutad.
* JS: “I promised myself to pass every test a ma could pass” – ta tegi kõike 100-protsendilise pühendumusega. Oli igal hetkel täiega kohal, selles hetkes ja andis sinna endast kõik.  Ei kahelnud endas hetkegi: Võitlus koertega öös. Halleluuja mägedes liaanidele hüppamine. Neytiriga puuokstelt alla hüppamine (“Neytiriga õppimine on nii, et õpi või sure”). Ikrani taltsutamine. Toruk Maktoks saamine…
* Õpi tunnetama. “Teach me to see” -“Nobody can be taught to see
Sa kas näed või ei näe. see käib läbi tunnetuse.
* Hoia meel vaba. Kõik, mis tuleb, tuleb. See on usaldus Elu vastu. Lase vabaks. Kõik sünnib ise. Everything is perfect the way it is!
* Austus. “Came to learn” – “Skypeople can`t learn, their cup is too full"!” - “My cup is empty” – “Let´s see can Your insanity be cured” :)
* Mind köitis see füüsiline proovilepanek… Lendamine, hoogsus, treening… “Na`vi keel on raske. Aga see on nagu relva kokkupanek: Treeni. Korda uuesti ja uuesti.”
*JS austus Neytiri, oma õpetaja vastu. Selles oli isegi alandlikkust. Samas leidis selles nalja, kelmikust. Võttis tagasilöögid isegi lõbusalt vastu . Ja kui oli valmis, siis elas täiega, iseenda eest. Nagu Ikraniga sõit: “I am born for this!”

Ja Tsaheylu… Na'vikeelne sõna, mis tähendab sidet, ühendust.. jäi mulle eriliselt kõlama.

Nüüd on juba ka DVD riiulil :)

No comments:

Post a Comment